Het belang van verbinding in loopbaantrajecten

Er is een grote verandering gaande bij hoger opgeleide kandidaten in loopbaantrajecten. De vorige generatie was gericht op carrière maken, op geld en een auto van de zaak. Men wilde bij een groot bedrijf werken. Nu is dat anders. De nieuwe generatie wil zich kunnen ontwikkelen, wil leven én gaat voor duurzaamheid! Zij verwachten van een werkgever dat die zijn verantwoordelijkheid neemt. Richting de gehele wereld.

Kijk maar naar de banken. Hoe zij zich buiten de maatschappij hebben geplaatst, wordt niet langer geaccepteerd. Dat geldt ook voor andere bedrijven. De kandidaat van nu kijkt of de waarden van een bedrijf passen bij zijn eigen waarden. Of die passen bij zijn visie op de wereld en zijn ideeën over zingeving. Waar zet je je als bedrijf voor in? Waar haal je je grondstoffen vandaan? Als je voor winstmaximalisatie gaat, hoe realiseer je dat dan? Illegaal afval lozen en kinderarbeid worden niet langer geaccepteerd.

 

Tips voor werkgevers

Tip 1.

Vertaal je missie duidelijk naar de organisatie, van de organisatie naar de business unit en vervolgens naar de afdeling. En wat betekent dat dan voor de individuele werknemer? Pas als die vertaalslag is gemaakt is er duidelijkheid en kan een kandidaat zich verbinden met jouw bedrijf.

Tip 2.

Zorg dat je helder hebt wat je van een werknemer verwacht. Wil je een werknemer die een wezenlijke bijdrage wil leveren aan jouw organisatie? Die een grote binding voelt met jouw bedrijf? Of wil je iemand die 8 uurtjes zijn ding komt doen en weer naar huis gaat? En dus niet zoveel verbinding voelt?

Tip 3.

Als je als organisatie verbinding en betrokkenheid vraagt van je werknemer, moet je dat zelf ook laten zien. Bedrijven beoordelen steeds vaker op cijfers en vergeten daarbij vaak de mens. Als je verbinding vraagt van je werknemers, zul je die eerst zelf moeten maken. Als je betrokkenheid vraagt, zul je eerst zelf betrokkenheid moeten tonen.

 

Stappenplan voor kandidaten

Stap 1.

Ga goed bij jezelf te rade te gaan wat jouw doel is in je leven. Maak een lijst van wat jij belangrijk vindt. Wat jij wil bereiken? Wat zijn jouw normen en waarden? Wat zijn jouw kwaliteiten en vaardigheden?

Stap 2.

Stel in die lijst vervolgens je top 10 vast. Wat vind je het allerbelangrijkst?

Stap 3.

Leg die lijst naast vacatures en kijk in welke advertenties, of bij welke bedrijven, je jouw belangrijkste punten terugvindt. Ga zo na of een bedrijf past bij jouw normen en waarden. Zou jij voor dat bedrijf willen werken?

Stap 4.

Tenslotte ga je kijken of de functie daadwerkelijk bij je past. Wat het bedrijf vraagt, kun jij dat beantwoorden? Kun je dat waar maken?

 

Loopbaancoach in de Agri-food sector

Voor mij is verbinding het startpunt. Ik moet een klik voelen met de kandidaat. Als die klik er niet is, dan raad ik altijd aan om op zoek te gaan naar een andere loopbaancoach.

Daarom is bij mij het eerste gesprek altijd vrijblijvend. Zowel voor de kandidaat als voor mijzelf. Zo kunnen we in alle openheid ervaren of er een klik is, of we een zekere verbinding voelen, een basis om op door te gaan. Dat geeft rust.

In deze sector is coaching nog geen gemeengoed. Kandidaten zijn meestal aangenaam verrast als ze merken dat ze het met mij ook inhoudelijk over hun vakgebied kunnen hebben. Dat schept een band, geeft vertrouwen.  “Oh, jij bent niet zo’n zachte”, hoor ik regelmatig. En dan hebben we het eerst even over het vak.

Berto van der Manden

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.