Mindfulness-oefening voor op vakantie

LinkedInTwitterFacebook

De vakantie is een uitgelezen moment om zonder oordeel aanwezig te zijn in het hier en nu. Dat wordt ook wel mindfulness genoemd. En mindful zijn kan je heel erg helpen bij je reflecties. Omdat je dan namelijk eerst kunt gaan voelen en ervaren hoe iets voor je is, voordat je hoofd zich er mee bemoeit en je vertelt hoe het allemaal hóórt. Over wat je zou moeten voelen en hoe het voor je zou moeten zijn.

Dan kun je bijvoorbeeld voelen dat je écht die opleiding wilt volgen, omdat je die heel erg interessant vindt. Of dat je die opleiding eigenlijk helemaal niet wilt volgen, maar dat je dacht dat je weer eens een opleiding hoorde te gaan doen.

Als je eenmaal je gevoel helder hebt, wat je écht wilt, kun je vervolgens je hoofd er bij halen om te bedenken óf en hoe je dat gevoel, dat verlangen, kunt realiseren. Luister naar je gevoel en gebruik je hoofd!

Mindfulness-oefening voor op vakantie

Als je tijdens de vakantie op een plek bent waar je nog nooit bent geweest, wees dan eens stil. Al is het maar 5 minuten….. Wees stil en

– Voel de zon op je huid;

– Voel de wind in je gezicht;

– Ruik de geuren van de omgeving;

– Zie de kleuren van die plek;

– Luister naar de omgevingsgeluiden;

– Volg je ademhaling met je aandacht.

Voel, kijk en ruik alleen maar, zonder oordeel of de zon wel warm genoeg is, of de wind niet te koud is, of de omgeving wel mooi is. Observeer alleen maar.

Richt daarna je aandacht op je lichaam. Je zult merken dat je lichaam meer ontspannen is en je hoofd rustiger. En vanuit deze staat van zijn is het eenvoudiger om te reflecteren op wat je hebt bereikt dit jaar en wat je dit jaar nog wilt gaan realiseren.

En als je je deze oefening tijdens je vakantie een beetje eigen hebt gemaakt, probeer die dan ook te blijven doen als je weer thuis bent. Om ook het bekende alledaagse mindful te beleven.

 

Succes en geniet er van!

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *