Verbinding met je lichaam

Hoe is jouw verbinding met je lichaam?

Om in verbinding te komen met je kern is het van belang om je verbonden te voelen met je lichaam.

Velen van ons zijn hier niet meer verbonden. We beschouwen het lichaam  als een lastig huisdier, we wonen in ons hoofd en rukken het soms heftig protesterend lijf achter ons aan. We luisteren niet meer naar dat wat het lijf ons te vertellen heeft.

Dat is jammer. Je lichaam en de gevoelservaringen zijn namelijk belangrijke informatiebronnen. Maar om die informatie te kunnen ontvangen, moet je wel op je lichaam afgestemd zijn.

 

Wat maakt dat we niet meer luisteren naar de signalen van het lichaam?

Dat komt o.a. door krassen op je ziel, door nare ervaringen en kwetsuren. Eén van de overlevingsmechanisme is deze diep weg te stoppen en niet meer voelen. Waarom?

We willen geen pijn of angst voelen! Je doet alsof je niet geraakt bent tegenover jezelf en de buitenwereld. Maar daardoor kom je vast te zitten in je hoofd en raak je de balans tussen lichaam en geest kwijt.

Ook de tijd waarin we leven draagt er aan bij dat we steeds minder zijn gaan voelen. De mind is immers koning, we hebben het hoofd op de eerste plaats staan.

De weg terug is om meer aandacht te gaan besteden aan je lichaam (niet het uiterlijk ;-)) door af en toe stil te staan en je lijf gewaar te worden. Om tijd vrij te maken om naar de signalen van je lichaam te luisteren. Als je merkt dat je erg in je hoofd woont, zijn vooral de lichaamsgerichte-voeloefeningen van belang. Haptonomie, massage, lichaamswerk, meditatie en yoga zijn voorbeelden waar je aandacht hebt voor body en mind en je de gevoelservaringen weer gaat toelaten. In het begin is het spannend en vreemd. Maar mijn advies is om gewoon nieuwsgierig bij de spanning of het gevoel te blijven, bij wat er ook maar naar  boven komt. En je zult zien, dan ontstaat er rust! Rust, omdat je even uit je hoofd en in je lichaam bent.

 

Oefening 1 Voel je ademhaling

Ga rustig op een stoel zitten en ga na of je in je hoofd of in je lichaam zit.
Leg eens een hand op je buik en ga daar met je aandacht naar toe.

Voel de warmte van je hand.

Voel of je je ademhaling kunt voelen.

Blijf zo even zitten en voel na.

Oefening 2 Rustig ademhalen

Je kunt je ook even bewust terugtrekken door een paar minuten rustig adem te halen.

 

 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.